بلاگ

مهم‌ترین تفاوت استرس و اضطراب

تفاوت استرس با اضطراب

خب، بیاین ببینیم مهم‌ترین تفاوت استرس و اضطراب چی هست!؟

افراد زیادی استرس و اضطراب را یک چیز می دانند، اما در واقع این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

استرس ( Stress ) و اضطراب ( Anxiety ) در احساس بسیار شبیه به هم هستند. به زبان ساده، استرس واکنش به یک تهدید بیرونی است، اما اضطراب احساس مداوم استرس در درون است (چه تهدیدی از بیرون باشد، چه نه!)

بگذارید موضوع را با یک مثال روشن کنم:

اگر دستتان به لیوان چایتان بخورد و آن را روی لپتاپ یا گوشی خود بریزید، دچار استرس می‌شوید که مبادا باعث خراب شدن آن شود و تمام اطلاعاتتان از دست برود.

اما اگر نشسته اید و همه چیز آرام است اما شما از درون منتظر زلزله اید و بخاطر آن خیلی آرام نیستید، شما دچار اضطراب هستید!

تفاوت استرس و اضطراب

اضطراب حالتی مزمن از استرس است که درونی شده است. دیگر برای داشتن آن علائم و احساسات استرس، نیازی به محرک بیرونی نیست. فرد مدام خود را در تهدید میبیند. یک حالت نگرانی دائمی!

استرس بوسیله یک محرک بیرونی یا استرسور (ریختن چای روی گوشی) ایجاد می‌شود. اضطراب، استرسی است که بعد از اینکه عامل استرس رفع شد باقی می‌ماند!

استرس از منابع و افکار بسیار گوناگونی می‌تواند بوجود بیاید که باعث شود شما احساس خستگی، خشم، و عصبی بودن بکنید.

مهم است بدانیم که چیزی که برای فردی استرس آور است، ممکن است برای فرد دیگر استرس آور نباشد!

اضطراب حالتی از احساس هراس و ترس و نگرانی است و تقریبا همیشه با احساس عذاب قریب الوقوع همراه است. منبع این احساس ناراحتی همیشه مشخص نیست، که می‌تواند احساس پریشانی را هم اضافه کند!

 

مهم‌ترین تفاوت استرس و اضطراب
مهم‌ترین تفاوت استرس و اضطراب

علامت اصلی استرس

افزایش ناگهانی ضربان قلب است. با این حال ضربان قلب طبیعی نشانه این نیست که شما دچار استرس نیستید. دردهای مداوم، تپش قلب، اضطراب، خستگی مزمن، گریه کردن، کم اشتهایی یا پر اشتهایی، عفونت های پی در پی، و کاهش میل جنسی نیز نشانه های دیگری هستند که می‌توانید با آنها تشخیص دهید که تحت استرس هستید یا نه.

تحقیقات نشان داده است که زنان دارای فرزند استرس بیشتری نسبت به زنانی که مادر نیستند دارند. آیا این به این معناست که زنان بدون فرزند استرس ندارند؟ قطعا نه!

در واقع این موضوع به این معناست که زنانی که فرزند ندارند استرس را به اندازه زنان دارای فرزند شدید احساس نمی‌کنند یا در موقعیت‌هایی که مادران دچار استرس می‌شوند، آنها به همان اندازه دچار استرس نمی‌شوند. برای زنانی که فرزند ندارند این شرایط فرصتی محسوب می‌شود که می‌توانند مهارت‌های مدیریت استرس را سریعتر فرا گرفته و با کاهش درجه استرسشان می‌توانند در آینده والدین خوبی برای فرزندشان باشند.

از این طرف، اضطراب‌، یک احساس نا راحتی است. هر کسی آنرا در یک موقعیت پر استرس تجربه می‌کند. برای مثال، حس و حال قبل از امتحان یا مصاحبه را به یاد بیاورید. کاملا طبیعی ست که در چنین شرایطی فرد دچار اضطراب شود و حتا اضطراب خفیف برای داشتن عملکرد بهتر می‌تواند خوب باشد!

با این حال، در مورد خیلی‌ها اضطراب با زندگیشان آمیخته می شود. اضطراب مداوم به مرور منجر به افسردگی و گاهی وسواس می‌شود. زمانی که اضطراب بدون عامل تحریک کننده ای اتفاق می‌افتد، یا با اعمال روزانه (مانند سر کار رفتن) آمیخته می شود، طبیعی محسوب نمی‌شود!

دلیل علائم فیزیکی اضطراب این است که در این مواقع مغز به مناطق مختلف بدن دستور آمادگی برای فرایند “جنگ و گریز ” را صادر می‌کند. قلب، ریه ها، و دیگر قسمت های بدن سریعتر کار می‌کنند. مغز نیز هورمورن‌های استرس را ترشح می‌کند.

با برخی علائم اضطراب آشنا شوید:

  • اسهال
  • خشکی دهان
  • تپش قلب
  • بی خوابی
  • زودرنجی یا خشم
  • عدم توانایی برای تمرکز
  • ترس از “دیوانه” شدن
  • احساس غیر واقعی بودن و عدم توانایی برای کنترل اعمال که به آن مسخ شخصیت گفته می‌شود.

اضطراب از راه های زیادی بوجود می‌آید. طبیعتا حضور استرس در زندگی شما باعث افکار اضطراب زا نیز خواهد شد.

بسیاری از افرادی که از اضطراب رنج می برند ذهنشان درگیر نگرانی مداوم است. این نگرانی می‌تواند در مورد هر چیزی باشد: از موضوع سلامتی تا مشکلات شغلی و مسائل مربوط به جهان.

تغذیه ناسالم نیز می تواند منجر به استرس و اضطراب شود. برای مثال کمبود ویتامین B12 . بنابراین، برای داشتن زندگی شادتر بسیار مهم است که یاد بگیریم تغذیه‌ی درست چه نوع تغذیه ای‌ست.

با اینکه اضطراب به نظر ترسناک می‌رسد، موضوع ترسناکتر این است که این فرایند منجر به افسردگی شود!

موضوع افسردگی توام با اضطراب می تواند برای تمام عمر فرد را درگیر خود کند. اما …

چیزی که به خوبی می دانم این است که هر دوی اینها قابل کنترل و مدیریت هستند!

چطور از استرس و اضطراب رها شویم؟

 

بسیار خب، حالا که تفاوت استرس و اضطراب را یاد گرفتیم، سوالی که پیش می آید این است که چطور از استرس و اضطراب رها شویم؟!

اگر مایل به مصرف داروهای آرامبخش نیستید، ۳ تا از محکم‌ترین و قعطی ترین روش های رهایی از استرس و اضطراب را برایتان معرفی میکنم:

  1. تمرین تنفس یوگا
  2. تمرین تنفس عمیق
  3. استفاده از تکنولوژی تحریک مغزی

استفاده منظم از این روشها شما را برای همیشه از استرس و اضطراب دائمی رها میکند و آرامش عمیقی را وارد زندگیتان میکند! :-)

 

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا ایمیلتون رو وارد کنید
دانلود فایل