علم خواب

علم خواب

 

خواب یکی از عجیب­ترین فعالیت­‌هایی است که هر روز در حال انجامش هستیم. یک فرد بزرگسال به طور میانگین ۳۶ درصد از عمرش را در خواب بسر می‌­برد. در یک سوم از عمرمان بر روی کره­ی زمین از حالت فعال بودن، اندیشیدن و چالاکی رها می­شویم و به خواب می­‌رویم.

اما در واقع خواب چیست؟ چرا برای جسم و ذهن ما خیلی مهم و حیاتی است؟ زمانی که بیدار هستیم چطور زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌­دهد؟

 

هدف از خوابیدن

 

خوابیدن چندین هدف را که برای جسم و ذهن ما ضروری هستند، تامین می­‌کند. پس اجازه دهید برخی از موارد مهم را ذکر کنیم.

 

 

خواب آرام

 

 

اولین هدف از خوابیدن تجدید قوا کردن است.

هر روز مغز ما در حال انجام فعالیت­های معمول سیستم عصبی، مقداری سوخت و ساز انباشته شده در خود دارد. درست است که این موضوع کاملا عادی است، با این حال زمانی که این انباشتگی بیش از حد معمول شود، ممکن است منجر به بیماری­هایی نظیر آلزایمر که مربوط به سیستم عصبی هستند شود.

بسیارخب­، چگونه می­‌توانیم از هدر رفت سوخت و ساز رها شویم؟

تحقیقات اخیر نشان می‌­دهد که خوابیدن هر شب نقش بسیار حیاتی در پاکسازی مغز ایفا می­‌کند. اگر چه این سم­‌زدایی در طول ساعات بیداری هم می­تواند اتفاق بیفتد، اما محققین دریافتند که این عملکرد در حالت خواب دو برابر سریع­تر از ساعات بیداری انجام می­‌شود. روند انجام این فرآیند نسبتا قابل توجه است:

در هنگام خواب، سلول­های مغز به اندازه‌­ی ۶۰ درصد منقبض می­‌شوند تا به سیستم پاکسازی مغز این فرصت را بدهند که چیزهای اضافی را دفع کند. نتیجه؟ مغز شما در حین خواب به حالت اولیه برمی­‌گردد، و شما با نیرویی تازه و ذهنی پاکسازی شده بیدار می­‌شوید!

 

هدف دوم از خوابیدن، تثبیت حافظه است.

خواب برای تثبیت حافظه بسیار اهمیت دارد. این فرآیندی است که در آن حافظه­‌ی بلند مدت تثبیت و تقویت می‌­شود. خواب نامناسب یا مقطعی می‌­تواند به شکل‌­دهی هر دو حافظه‌­ی عینی (رویدادها و تصاویر) و احساسی صدمه وارد کند.

 

در آخر، خواب برای بهتر شدن سوخت و ساز بدن بسیار ضروری است.

مطالعات نشان داده اند که اگر هرشب ۵/۵ ساعت بجای ۵/۸ ساعت هر شب بخوابید، در حالت عادی درصد کمی از انرژی که می­‌سوزانید از چربی­ها گرفته می­‌شود، درحالیکه در این حالت از کربوهیدرات­ها و پروتئین­ها گرفته می­‌شود. این امر منجر به این می­‌شود که مستعد دریافت چربی شده و ماهیچه از دست بدهید. علاوه بر این، خواب ناکافی یا غیرمعمولی ممکن است منجر به اختلال در سوخت و ساز و انسولین بدن شده و خطر ابتلا به بیماری­هایی چون دیابت و بیماری‌­های قلبی را افزایش دهد.

هم‌ه­ی این صحبت­ها بیانگر این موضوع است که خواب بهتر برای سلامت جسمانی و ذهنی بسیار حیاتی است. پیش از آنکه این موضوع را بیشتر باز کنم، اجازه دهید چند ثانیه‌ای مکث کنیم.

اگر از این مقاله در مورد خواب لذت می‌­برید، پس احتمالا دیگر نوشته‌­های من در مورد رفتار و عملکرد انسان هم برای شما مفید خواهد بود. هر از چند گاهی نکاتی در مورد خودسازی که برمبنای مطالب علمی و اثبات شده نوشته شده‌­اند را از طریق خبرنامه‌­ی ایمیلی بصورت رایگان منتشر خواهم کرد.

اگر مایل باشید، فقط اسم و آدرس ایمیل خود را وارد کرده و دکمه­‌ی “عضویت در خبرنامه” را فشار دهید.

 

[mailerlite_form form_id=3]

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا ایمیلتون رو وارد کنید
دانلود فایل