بلاگ

چطور تمرکز کنیم و قدرت تمرکزمان را افزایش دهیم

روش وارن بافت

 

بگذارید اینطور بگوییم: چگونه میل خودمان به انجام چند کار در روز را کاهش دهیم و در هر بازه‌ی زمانی فقط روی یک کار متمرکز باشیم. درواقع، چطور تمرکز کنیم ؟

 

همانطور که در مقالات قبلی خواندید، برای متمرکز ماندن بر روی یک چیز، باید چیزهای دیگر را نادیده گرفت.

 

 

از میان چندین گزینه پیش رویتان، بهتر است روی کدام یک متمرکز باشید؟ چطور تشخیص می دهید که انرژی و توجهتان را روی چه چیزی متمرکز کنید؟ چطور تصمیم می‌گیرید که کدام کار را اول انجام دهید؟

 

 

استراتژی “دو لیست” وارن بافت برای متمرکز کردن توجه

یکی از روش های مورد علاقه من برای جواب چطور تمرکز کنیم ، توجه روی چیزی که اهمیت دارد و حذف کردن چیزهای کم اهمیت است! استراتژی ای است که از وارن بافت سرمایه گذار معروف آموخته ام.

بافت از یک استراتژی ساده‌ی ۳ مرحله ای استفاده میکند تا به کارمندانش بیاموزد که چه چیزهایی اولویت دارند و چه کارهایی را باید فورا انجام داد. شاید شما هم بخواهید از این روش برای تصمیم گیری و مجبور کردن خودتان برای انجام فوری یک کار استفاده کنید و بهرمند شوید.

 

روش وارن بافت

 

روزی بافت از خلبان شخصی اش خواست که این روش سه مرحله ای را انجام دهد.

 

  • مرحله ی ۱٫ بافت شروع کرد به پرسیدن سوالاتی از خلبانش که مایک فلینت نام داشت. او از مایک خواست تا ۲۵ هدف برتر کاری اش را بنویسد. بنابراین مایک کمی زمان گذاشت و آنها را نوشت. (نکته: شما می‌توانید این تمرین را برای بازه های زمانی کوتاهتر هم انجام دهید. مثلا ۲۵ هدف برتری که این هفته می‌خواهید به آنها برسید را بنویسید.)

 

  • مرحله ۲٫ سپس بافت از مایک خواست تا اهدافش را مجددا مرور کند و ۵ هدف برتر را انتخاب کند. مجددا مایک کمی زمان گذاشت و لیستش را بازنگری کرد، و بلاخره تصمیم گرفت از میان آنها ۵ تا از مهم ترین اهداف را بنویسد.

 

  • مرحله ۳٫ در این مرحله مایک دو تا لیست داشت. ۵ هدفی که انتخاب کرده بود را با نام A مشخص کرد، و آن ۲۰ هدف دیگر را با نام لیست B . مایک تصمیم گرفت که شروع به کار روی این ۵ هدف برتر کند. و اینجا بود که بافت از او در مورد لیست B پرسید: “و با آن ۲۰ هدف دیگرت چه خواهی کرد؟

مایک جواب داد: “خب، این ۵ تا اولویت های اول من هستند، اما آن ۲۰ تای دیگر می توانند بعد از اینها هم انجام شوند. آنها هم مهم هستند بنابراین من به محض تمام کردن این ۵ تا روی آنها کار خواهم کرد. آنها به اندازه ی این ۵ تا اورژانسی نیستند، اما با این حال من تصمیم دارم که روی آنها نیز بسیار تلاش کنم.”

 

بافت در جواب گفت: ” نه مایک، تو موضوع را اشتباه متوجه شدی. هر آنچه را که بعنوان لیست A انتخاب نکرده ای، لیستی است که باید از آن اجتناب کنی! مهم نیست که چه هستند، اینها تا زمانی که تو با موفقت آن ۵ تای اولی را به اتمام نرسانده ای نباید کوچکترین توجه تو را جلب کنند.”

 

من عاشق روش بافت هستم چون که آدم را مجبور می کند تا تصمیمات سختی بگیرد و چیزهایی که شاید خوب باشند اما فعلا ضروری نیستند را حذف کند.

 

روش وارن بافت

 

این تنها یک روش برای حذف چیزهای غیر مهم است. در آینده روش‌های دیگری مانند متد آیوی لی و جعبه ی آیزنهاور را نیز بررسی خواهیم کرد. بهرحال، اهمیتی ندارد که شما با کدام روش می‌خواهید این کار را انجام دهید، در یک مرحله ای تمرکز و توجه شما کمرنگ خواهد شد. چگونه می توانید توجهتان را حفظ کنید و در این راه ثابت قدم بمانید؟

 

دو گام بسیار ساده وجود دارد که می توانید بردارید…

 

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا ایمیلتون رو وارد کنید
دانلود فایل